Geen widgets gevonden in de zijbalk

Kanniyakumari, 2 maart 2023

Nog zuidelijker dan het zuidelijkste punt van India ligt een eilandje, of beter een grote rots: de Vivekananda rots. Op de rots een grote tempel ter ere van: Swami Vivekananda. Er ligt een kleine rots naast met een gigantisch beeld van Thiruvalluvar, een belangrijke Tamilschrijver.  

De Vivekanandarots is een soort rots uit verhaal 5, maar dan kijkt het onze slaapkamer niet binnen, er is geen restaurant en je kunt er niet naar toe lopen. Dat was wel ooit de bedoeling. Er moest een brug komen van de stad naar de rots. Nu kom je bij de tempel op de rots met een veerbootje over hoge golven. Iedereen zwemvesten aan, behalve op de terugweg, toen was het te druk om ze aan iedereen te geven.

Het was nog geen uitgemaakte zaak dat er een tempel boven op de rots zou komen. Toen de eerste plannen daarvoor gepresenteerd werden in de jaren zestig, hadden de katholieke vissers snel een groot kruis op de rots gezet. Zij zagen het dus niet zitten, een tempel in wat ze zien als hun gebied.  Uiteindelijk kwam het voor de rechter en de vissers haalden bakzeil.

Niet alleen Vivekananda wordt vereerd op de rots, ook de mannen die het vijftig jaar geleden mogelijk hebben gemaakt dat de tempel op de rots gebouwd is. Op een grote zwarte steen staan de namen van hen die meer dan 50.000 roepies hebben betaald. Best transparant.

Vivekananda wordt geëerd omdat hij eind negentiende eeuw het Hindoeïsme en yoga in de hele wereld bekend gemaakt heeft. Dat begon bij een bijeenkomst waar veel leiders van wereldgodsdiensten bij elkaar kwamen: Chicago 1893. Zijn eerste woorden tot het congres: sisters and brothers of America. Het verhaal gaat dat hij daarmee de Amerikanen voor zich won. Hij begon daarna aan een lange reis met veel toespraken voor grote groepen mensen.

Hij is een man van quotes: ‘sta op, wordt wakker en stop niet tot het doel is bereikt.’  Zijn teksten staan nog duidelijker op de oprijlaan naar een andere tempel in de stad. ‘Onderwijs moet karaktervormend zijn… en moet er uiteindelijk voor zorgen dat mensen op hun eigen benen kunnen staan.’  ‘Het is belangrijk dat we de massa onderwijzen.’

Dat is vaker met quotes zonder context, ze zijn best waar. Het verhaal van de tempel op de rots is dat niet per se. Het is gebouwd omdat Vivekananda hier drie dagen gezeten heeft, Hij zou er ook verlicht zijn geraakt. Maar in zijn vele boeken is daar niets van terug te vinden. Dus helemaal zeker is het niet.

Lang niet alle verhalen uit lang niet alle godsdiensten schijnen ook echt gebeurd te zijn. Van het grote beeld op de rots naast de tempel is ook niet helemaal duidelijk wanneer de afgebeelde nu geboren is: 2100 jaar geleden of 1500 jaar geleden. Maar voor een verhaal, een goed verhaal hoeft dat niet uit te maken.  

Eén gedachte over “<strong>66. Een heel andere rots</strong>”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.