Geen widgets gevonden in de zijbalk

Madurai, 4 maart 2023 

We hadden al een keertje rijst met verschillende sausjes op een bananenblad gegeten. Gezellig in een restaurant met de ‘mensen van hier’. Nu wilde we een keer iets anders. De tripadviseur op de telefoon doet dienst. Sri Sawaree, er staan zelfs twee tot drie dollartekentjes bij. Dat zal wat betekenen voor ons gemiddelde dagbedrag, maar we hoeven toch niet op een houtje te bijten. Het is volgens de adviseur op de telefoon het beste restaurant in de stad en het biedt niet alleen Indiaas eten maar ook ruimer Aziatisch.

Dus bij binnenkomst gaan we aan een tafel zitten met locals en krijgen we een bananenblad met rijst en sausjes. Het is geen straf, helemaal niet. Het is een belevenis. Maar twee keer daags dezelfde belevenis kan soms een beetje saai zijn. Dan vanavond maar iets anders.

De omloopsnelheid van eten en gasten is gigantisch. Binnen tien minuten heb je gegeten en gedronken. Wel eerst even je glas nog een beetje schoonmaken en niet schrikken van de zwarte vlekken op je papieren zakdoekje.

Alleen maar aardige mensen helpen het eten opscheppen. Ons eerste bananenblad is gebroken, er komt meteen een nieuw blad. De sausjes variëren van scherp naar zoet. De saus die klinkt als sambal is niet scherp, dat is iets met aardappel. In aluminium bakjes staat het voor ons. Je giet het over de rijst en als het op is, wordt het aangevuld. Net als de rijst zelf.

Je gebruikt je rechterhand om van het eten een prakje te maken. Maar als ze zien dat wij aan het prutsen zijn: spoon? Met de lepel gaat het een stuk makkelijker.

Tegenover ons komen twee mannen zitten. De slokdarm moet voor het eten goed worden gespoeld, dus voor het woord smakelijk helemaal is uitgesproken, wordt het overstemd door een boer. Het blijft schrikken voor ons. Maar het boertje zorgt ervoor dat er weer wat eten bij kan.

Je kunt blijven eten als je wil.

Maar we hebben genoeg. De bananenbladeren worden in een bak gedaan, de aluminium glazen en sausbekertjes in een andere bak.

Er staan al mensen te wachten voor onze plek.

We zeggen niets tegen de adviseur op de telefoon. Dus als een volgende toerist deze Tripadvisor als restauranthulplijn inroept, dan komen ze ook weer hier uit. Daar is niets mis mee, maar soms wil je heel even wat anders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.