Geen widgets gevonden in de zijbalk

Vliegen naar Thailand 28 maart 2023

We zijn eigenlijk nooit echt ontspannen als we met een taxi ‘moeten’. Deze keer is de chauffeur zo lief en aardig dat we als vanzelf rustig worden op weg naar het vliegveld van Pokhara. 

Helemaal nieuw, dat vliegveld. Met de grootsheid van voor corona, het is er nu niet zo heel erg druk. 

We zijn carbonneutraal heen gevlogen, op dezelfde manier terug. Misschien dat Yeti, de luchtvaartmaatschappij, bomen in de hemel plant. We vliegen er in ieder geval dichtbij, zo hoog als we zijn in de Himalaya. 

In de twintig minuten van de tweede naar de eerste stad van Nepal is het personeel minder ontspannen dan wij. Net voor we de lucht in gaan delen ze nog snel een snoepje uit, zodat je oren niet dicht gaan zitten. Eenmaal in de lucht geven ze een kopje water en dan dalen we alweer. 

In Kathmandu is één vliegveld, maar het lijken er twee. De binnenlandse vluchten en de buitenlandse vluchten horen niet echt bij elkaar. Eerst de rugzak van de binnenlandse vlucht halen, dan naar buiten. Allemaal mannetjes die ons willen helpen. Er zijn te weinig karretjes om de bagage op te doen, dus er is een mannetje met een karretje. We hebben rugzakken, we hebben geen karretje nodig en anders zouden we ook niet met hem in zee zijn gegaan. Dan is er ook nog die taxichauffeur die ons voor 500 rupees (3,5 euro)  naar het internationale  vliegveld wil brengen. 

Maar het is 312 meter lopen. Zonder richtingaanwijzers, over de parkeerplaats met continu het gevoel dat we niet in de goede richting gaan. Maar toch, voor 312 meter neem je geen taxi, ondanks de positieve ervaring van vanochtend. 

Op de internationale luchthaven, lange rijen om naar binnen te gaan. Hier staan de waarschuwingsborden dat je geen mannetje met een karretje moet huren. De karretjes zijn gratis. 

Van de ontspanning die de vrolijke taxichauffeur ons vanochtend bracht, is weinig over. 

We gaan over ruim een week terug naar Nederland. Daar heb ik helemaal geen zin in, maar het is wel fijn om van het zenuwengedoe met regelmannetjes, strenge douanetypes en niet altijd even duidelijke regels af te zijn. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.